- Interactieve whiteboards bieden slechts een redelijke impact op de verbetering van de prestaties van leerlingen in wiskunde en Engels. Er was een kleine verbetering in natuurkunde.
- Maar op dezelfde school werden ook negatieve effecten waargenomen, ook voor wiskune en natuurkunde. Maar positieve effecten voor Engels. Vooral het gebrek aan kennis bij docenten hoe een interactief whiteboard te gebruiken bleek een grondslag te zijn.
Hoe digitale schoolborden bijdragen aan betere (studie)resultaten
Het interactieve whiteboard, het is een handige tool op kantoor of in een klaslokaal. Je kan er zaken op schrijven, maar ook vanaf je computer direct erop projecteren. Zo kan je weer 'in je computer scherm' aantekeningen maken op het whiteboard. Deze mate van interactiviteit verbeterd de ontwikkeling van leerlingen en studenten. Althans, dat nemen we vaak aan. We kopen immers meer en meer interactieve whiteboards voor op scholen en universiteiten. Je verwacht dus dat het effect van deze borden positief is. Maar is dat wel zo?
Er zijn verschillende onderzoeken gedaan over het effect van het gebruik van een interactief whiteboard, of projectieborden. In dit artikel gaan we in op de effecten van deze speciale lesmaterialen op de ontwikkeling van leerlingen en studenten. De resultaten van deze onderzoeken staan tegenover elkaar, wat het voor ons nog interessanter maakt om deze onderzoeken naast elkaar te leggen.
De London Challenge Study
Dit is een onderzoek van het Londense Instituut van Educatie. Zij onderzochten de effecten van interactieve whiteboards op leerlingen in de stad. Dit programma heette "The schools whiteboard expansion project". Het onderzoek bestond uit verschillende leeftijdsgroepen en verschillende fases binnen het onderzoek.
Uit het onderzoek kwamen onder meer de volgende resultaten: